We horen graag over jouw project.

    Hallenweg 2
    5615 PP Eindhoven
    The Netherlands

    +31 40 29 100 28 info@hal2.nl

    Maison et Objet ’21: een beurs vol contrast

    01.10.2021

    Het Hal2 team bezocht onlangs Parijs. Om inspiratie op te doen en om nieuwe interieurtrends te spotten. Iris vertelt vanuit Hal2 Werken wat haar is opgevallen tijdens ons bezoek aan Parijs.

     

    OP NAAR PARIJS

    Na ruim 1,5 jaar inspiratie op doen achter een beeldscherm, kunnen we eindelijk weer op pad! Bestemming: Parijs.
    Waar we een bezoek brengen aan ‘Maison et Objet’. Parijs is altijd een stad vol inspiratie. Maar tijdens ‘Maison et Objet’ en de ‘Paris Design Week’ nog net een beetje meer.

    Trade fair ‘Maison et Objet’ is één van de grotere beurzen op het gebied van Woondecoratie, Design & Lifestyle. De beurs speelt in op stijl- en consumententrends. En wij hopen ook nog een selectie nieuwe producten te spotten voor diverse projecten. Helaas is de beurs dit jaar wat kleiner dan gebruikelijk en niet alle bekende merken zijn vertegenwoordigd. Maar toch is er genoeg aandacht voor nieuwe trends op Interieurgebied.

    “Tijdens Maison et Objet is er (gelukkig) ook veel aandacht voor duurzaamheid.”

    DESIRABLE DEVELOPMENT

    Het is het officiële thema van de beurs is dit jaar ‘Desirable Development’ (Gewenste ontwikkeling). Er is op de beursvloer dan ook genoeg aandacht voor duurzaamheid. Een belangrijke stap, vooral ook omdat duurzaamheid en de aandacht voor verantwoorde producten (gelukkig) niet als Trend gepresenteerd worden, maar als ‘duurzame’ en vooral noodzakelijke ontwikkeling. Een ontwikkeling die steeds meer terug te vinden is in onze woon- en werkomgeving. Bij veel verschillende leveranciers zie je producten van natuurlijke materialen. Maar ook producten gemaakt van gerecyclede content krijgen een podium binnen collecties van verschillende merken.

     

    WORK!

    Opvallend is dat er dit jaar ook aandacht besteed is aan ‘werken’. Waar de beurs eerder echt gericht was op ‘wonen’. Is er nu ook ruimte voor werken. Waarschijnlijk omdat door de corona crisis de scheidingslijn tussen ‘wonen’ en ‘werken’ nog verder vervaagd is. Onder de passende titel ‘WORK!’ is op en rond een centraal paviljoen in een van de beurshallen aandacht voor nieuwe ontwikkelingen van verschillende merken op het gebied van werken. De producten en meubels die getoond worden door o.a. Lande Artifort en TIPTOE, zijn dan ook vooral gericht op Samenwerken, CO-working en flexibel werken. Maar ook ‘Home Offices’ zijn belangrijk.

    Het is dus geen presentatie van standaard bureaus, maar je ziet onder andere werkeilanden in mooie organische vormen en bijzondere materialen. Ook zijn er verschillende oplossingen te zien die zorgen voor een stukje privacy op de werkvloer. Want ontmoeten en samenwerken mogen dan belangrijker zijn op de werkvloer, soms heb je ook even een rustig plekje nodig om je te kunnen concentreren op iets.

    Het is deze editie slechts een kleine selectie van producten, maar tijdens de beurs in januari volgend jaar zal er meer aandacht besteed worden aan het thema ‘Back to Work’. Dit laat maar weer zien hoe zeer werken veranderd is en hoe werken ook meer en meer invloed heeft op de inrichting van woonruimtes.

    What’s new? Leisure

    Het meest inspirerende stuk van de beurs is toch wel de ‘What’s New’ zone. Binnen deze expositie is aandacht voor 6 verschillende Thema’s of eigenlijk trends. De zone laat een selectie zien van de grote verscheidenheid aan producten die op de beurs zichtbaar zijn en die passen binnen 1 van deze thema’s.

    De expositie is onder verdeeld in 2 duidelijk herkenbare gebieden What’s New? Leisure en What’s New? Share. Het eerste thema maakt de trends heel concreet. Binnen de thema’s ‘To be Home’, ‘To protect’ en ‘To Connect’, wordt een mooie verzameling producten getoond.

    ‘To be Home’ laat heel duidelijk zien hoe wij meer en meer proberen om van ons huis een fijne plek te maken. Ons huis moet rust brengen, thuis moet je jezelf goed voelen. Dit zie je terug in het gebruik van zachte en knusse materialen en de serene sfeer. Ronde en organische vormen spelen een grote rol in de vormgeving van meubilair en producten. Iets wat je trouwens over de hele beurs duidelijk terug ziet.

    Ook ‘To Protect’ is een thema wat heel erg aansluit op de tijd waarin we leven. Alleen is het in dit geval heel erg teruggebracht naar ons dagelijks leven. Want je ziet een verzameling van regenjassen en paraplu’s, vogelhuisjes, schorten en pannenlappen. Het haakt echter niet alleen in op persoonlijke bescherming, maar ook op de bescherming onze planeet en het milieu. De producten die getoond worden zijn vaak gemaakt van natuurlijke of technische materialen. En de overeenkomst is dat de materialen allemaal respect hebben voor het milieu.

    What’s new? Share

    De andere 3 thema’s binnen de ‘What’s new’ expositie zijn wat abstracter. Maar brengen ook heel duidelijk in beeld hoe de wereld de afgelopen 2 jaar veranderd is en wat de invloed hiervan is op ons interieur. 3 Trendanalisten hebben ieder een eigen ruimte ingericht, waarbij ze alledrie een duidelijke verwijzing naar de kunstgeschiedenis hebben gebruikt.

    ARTYSTUDIO is de meest opvallende, de hele sfeer is geïnspireerd op het Expressionisme en kunstenaars als Matisse en Picasso. Kleur is terug  en de ruimte barst dan ook van de expressieve kleuren zoals blauw, bordeaux en terra-tonen. En er is niks meer zichtbaar van de minimalistische Scandinavische invloeden die we al jaren zien. De meubels in de ruimte hebben iets weg van Sculpturen. “Het is tijd voor optimisme en we hebben vrolijke, pittige objecten nodig”, geeft de trendanalist van deze studio aan.

    SCULPTURAL, de tweede stijlstudio presenteert in massa geproduceerd items als unieke kunstobjecten. De ontwerper van deze ruimte heeft stuk voor stuk bijzondere items geselecteerd. Objecten die opvallen in vormgeving. Hier zie je juist geen ronde vormen, maar scherpe hoeken, facetten en strakke randen. De trendanalist haakt ook in op het idee dat we ons graag onderscheiden van anderen. We willen in ons interieur graag iets persoonlijks laten zien, iets wat een ander niet heeft.

    De laatste studio volgt een heel ander, maar actueel thema: de enorme vraag naar verantwoorde producten. We zoeken steeds meer naar verantwoorde producten. Natuurlijk om de impact op het milieu te verminderen, maar misschien nog wel meer om onszelf een goed gevoel te geven. In deze studio zie een selectie van producten die op de juiste manier en van natuurlijke materialen gemaakt worden. Deze studio vormt daarmee ook een enorm contrast met de 2 andere studio’s. De titel ‘NEW RUSTIC’ omschrijft dit precies. Je ziet hier een selectie van meer lokaal geproduceerde producten van onafgewerkt hout, geëmailleerd tin, biologisch katoen en aardewerk. Het kleurgebruik is veel meer sober, met terracotta en mosgroene tinten.

    CONTRAST

    Deze stijlstudio’s vatten alles wat we op de beurs en in Parijs zelf gezien hebben mooi samen. Want het is wel duidelijk dat expressieve kleuren weer mogen! Ronde en organische vormen zijn overal zichtbaar, net als zachte en knuffelbare stoffering en kleden. Maar naast de expressieve meubels en producten die opvallen in kleur en vormgeving. Is er bij veel producenten en labels steeds meer aandacht voor verantwoorde producten. Die juist opvallen door sober kleurgebruik en het gebruik van natuurlijke materialen. En dan gaat het niet alleen om materialen als hout, bamboe en katoen, maar juist ook om producten gemaakt van gerecyclede content. Een mooi voorbeeld hiervan is de stoel van Zuiver, gemaakt van Koffiedrap. Een hele nieuwe manier van recycling!

    Meer verhalen